JAK ZACHĘCIĆ KIEROWCÓW DO KORZYSTANIA Z KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ?
Radna Karolina Fabiś-Szulc zauważa, że w mieście brakuje oferty skierowanej bezpośrednio do kierowców samochodów. - To te osoby w szczególny sposób powinny być zachęcane, aby zostawiać auto pod domem i udawać się do pracy autobusem bądź tramwajem – podkreśla w interpelacji.
Zdaniem radnej obok dyskusji o parkingach Park&Ride władze powinny zastanowić się nad ulgami dla osób dojeżdżających samochodami. - Działania miasta powinny być szybkie, zdecydowane i nie powinny polegać na zwężaniu dróg. Powinniśmy wypracować takie rozwiązania, które przekonają chociaż część kierowców do poruszania się komunikacją miejską. Musi stać się ona dla nich atrakcyjniejsza również pod względem finansowym – przekonuje Fabiś-Szulc.
Taniej po okazaniu dowodu rejestracyjnego?
- Myślę, że można byłoby spróbować wprowadzić tańszy bilet miesięczny dla osób, które wylegitymują się podczas kontroli dowodem rejestracyjnym auta, którego są właścicielem lub współwłaścicielem – proponuje. - Nikt nie prowadzi auta bez dokumentów, więc oznaczałoby to pozostawienie auta poza domem. Podobna akcja ma miejsce podczas „dnia bez samochodu”. Wówczas kierowcy mogą poruszać się komunikacją miejską za darmo. Myślę, że taki gest w kierunku kierowców zachęcił choć część z nich do poruszania się komunikacją miejską – uważa radna, jednocześnie pokreślając, iż przekonanie kierowców do komunikacji publicznej wpłynie na jakość życia każdego z nas.
- Jeżeli miasto będzie miało jakieś dodatkowe fundusze na transport publiczny, to powinno przede wszystkim obniżać ceny biletów długookresowych, aby promować osoby stale korzystające z tramwajów i autobusów – przekonuje na swoim publicznym profilu na Facebooku radny Tomasz Wierzbicki.
Parkuj i Jedź!
Zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski przypomina, że jednym z elementów polityki transportowej miasta jest budowa parkingów Park&Ride. Ich celem jest właśnie zachęcenie osobó dojeżdżających do Poznania samochodami osobowymi do pozostawienia pojazdu na obrzeżach miasta i kontynuowania podróży komunikacją miejską. - Starannie przemyślana i zaplanowana lokalizacja parkingów sprawia, że kierowca zostawiając samochód z dala od centrum ma zapewniony szybki dostęp do węzła przesiadkowego. Korzystając z komunikacji miejskiej ma większe szanse na ominięcie ewentualnych korków w ciągu dalszej podróży – deklaruje Maciej Wudarski.
- Ideą systemu jest, aby zachęcić kierowców do bezpłatnego pozostawienia pojazdu na parkingu P&R i na podstawie biletu okresowego przesiąść się do komunikacji publicznej – przekonuje zastępca prezydenta. - Obecnie trwają prace nad uruchomieniem pierwszego tego typu parkingu w rejonie ulicy Szymanowskiego na Piątkowie – dodaje.
Czy parkingi P&R wydają się być optymalnym rozwiązaniem?