J.JAŚKOWIAK APELUJE DO WŁAŚCICIELI I ZARZĄDCÓW CENTRÓW HANDLOWYCH
Kieruję do Państwa apel o solidarne i odpowiedzialne współdziałanie w tych wyjątkowych okolicznościach. Zakupy w centrach handlowych stały się elementem zwykłej codzienności obywateli. Licznie i często odwiedzane, a przy tym dostępne w nieograniczonym stopniu, w dobie zagrożeń rozprzestrzenianiem się koronawirusa stanowią przedmiot szczególnej uwagi i zastosowania wskazań służb sanitarnych - pisze prezydent.
Poniżej obszerny fragment otwartego listu prezydenta. Cały tutaj.
Szanowni Państwo, zwracam się z wielką prośbą o podjęcie wszelkich możliwych działań na terenie Państwa obiektów, które zminimalizują ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Rekomendacje w tym zakresie wydało Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym (są one dostępne na stronach internetowych tych instytucji). Każda przestrzeń publiczna, której stan sanitarny może potencjalnie zagrażać zdrowiu i życiu ludzi, powinna być objęta nadzwyczajnymi środkami zapewniającymi bezpieczeństwo. Szczególnie zachęcam Państwa do promowania wśród klientów Państwa obiektów takich form realizowania zakupów, które będą minimalizowały kontakt dotykowy i pozwalały na zachowanie zasad higieny. Dotyczy to między innymi form płatności za towary i usługi, ze wskazaniem na metody bezgotówkowe. Apeluję o dezynfekcję na bazie alkoholu wszystkich miejsc i elementów, które często dotykane przez klientów, mogą być źródłem przenoszenia się wirusa. Proszę o podjęcie działań informujących o konieczności mycia rąk i przede wszystkim udostępnienie służących temu miejsc bezpłatnie. Rekomenduję również umieszczenie dozowników z płynem odkażającym w widocznych miejscach w Państwa sklepach wraz z instrukcją, w jaki sposób myć i dezynfekować dłonie.
Bardzo ważną rolę w procesie ograniczenia rozwoju epidemii mogą spełniać sprzedawcy - znający przepisy BHP i wskazania służb sanitarnych. Proszę o zachowanie dystansu w relacjach między ludźmi (minimum 1 metr) i przede wszystkim prawidłowe reagowanie w sytuacji obsługi osoby kaszlącej lub kichającej. Niezwykle ważną rolą sprzedawców jest reagowanie w przypadku skażenia produktów lub żywności przez osobę wykazująca objawy choroby. Proszę o instruowanie sprzedawców, by nie obawiali się zwracać uwagi współpracownikowi lub klientowi kaszlącemu lub kichającemu zarówno w kierunku naszym, jak i innych osób lub na produkty spożywcze. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, którą należy wyrzucić od razu do zamkniętego kosza, a następnie umyć ręce.
W miarę możliwości uprzejmie proszę o ograniczenie lub wstrzymanie funkcjonowania placów zabaw dla dzieci na terenie centrów handlowych oraz wszelkich miejsc i obiektów służących ich wspólnej zabawie.