OFICJALNIE: PROPOZYCJA PODWYŻKI CEN BILETÓW ZA KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ
1 lipca, po raz pierwszy od wielu lat, mają się znacząco zmienić taryfy biletowe ZTM. W piątek propozycje zostały zaprezentowane przedstawicielom gmin mających podpisane z Poznaniem porozumienia transportowe, a w poniedziałek, 20 stycznia, radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.
Ceny biletów okresowych dla pasażerów płacących podatki na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniem dotyczącym organizacji transportu publicznego mają wzrosnąć o około 20 procent. Koszt Biletu Metropolitalnego 30-dniowego na strefę A zmieni się z obecnych 99 zł na 119 zł.
Aby zachęcić do stałego korzystania z komunikacji publicznej koszt rocznego biletu wzrośnie tylko o 1 złotówkę - do 949 zł. Przy zakupie biletu rocznego koszt w przeliczeniu na jeden miesiąc wyniesie 79 zł, czyli 20 zł mniej niż obecny bilet 30-dniowy i 40 zł mniej w przypadku taryfy od 1 lipca. Ci, którzy dotychczas decydowali się na tę opcję, zyskiwali 2,5 miesiąca darmowego podróżowania. Po zmianie taryf liczba bezpłatnych miesięcy, w porównaniu do zakupu dwunastu biletów 30-dniowych, wzrośnie do czterech. Rabat wyniesie więc około 33 procent. Wybierając bilet roczny zamiast dwunastu 30-dniowych Biletów Metropolitalnych na sieć na strefę A (koszt od 1 lipca 2020 r. - 1428 zł) będzie można zaoszczędzić aż 479 zł.
Tyle zyskają ci, którzy płacą podatki w Poznaniu i gminach, z którymi stolica Wielkopolski ma podpisane porozumienie dotyczące organizacji transportu publicznego. Płacąc podatki na rzecz lokalnej społeczności osoby współfinansują także transport publiczny. Obecnie do gmin objętych powyższymi porozumieniami należą: Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Luboń, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne i Zaniemyśl.
Ceny biletów okresowych dla osób niepłacących podatków na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniami, zostaną podniesione o 30 proc. Koszt biletu okresowego na 30-dni na sieć na strefę A będzie kosztował 149 zł (dziś - 115 zł).
- Oferując niezwykle korzystne rabaty na sieciowe bilety długookresowe i zachęcając do ich zakupu, jak również podkreślając, że użytkownikom okazjonalnym jako jedyne miasto w Polsce oferujemy degresywną taryfę przystankową, w której podróż można opłacać przy użyciu tPortmonetki, proponujemy od 1 lipca 2020 r. wycofanie z oferty biletów trasowanych - mówi Jan Gosiewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Są to bilety niezwykle skomplikowane pod względem technicznym, a ich zakup jest możliwy wyłącznie w Punktach Obsługi Klienta ZTM, co stanowi utrudnienie dla klientów. Bilet trasowany można przedłużać w internecie (poprzez stronę www.peka.poznan.pl) lub w sieci punktów sprzedaży biletów, ale pod warunkiem zakupu dokładnie takiego samego biletu i na taki sam okres obowiązywania. W przypadku wprowadzania objazdów wynikających np. z koniecznych do przeprowadzenia remontów, jest wiele wątpliwości interpretacyjnych co do skomplikowanych zasad respektowania biletów trasowanych.
- Bilet sieciowy jest nie tylko dużo łatwiejszy w użytkowaniu, ale przede wszystkim wpływa na dużo większą możliwość na swobodne przemieszczanie się po mieście i aglomeracji - dodaje Jan Gosiewski.
Więcje na poznan.pl