ZMIANY NA GÓRCZYNIE
We wtorek, 6 lipca miejscy radni przegłosowali projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Węzeł Górczyn". Przyjęty dokument umożliwi lokalizację na tym terenie m.in. parkingów typu Park&Ride, które ułatwią funkcjonowanie przesiadkowego węzła komunikacji miejskiej.
- Naziemny parking Park&Ride w rejonie Węzła Górczyn uzupełni system transportu publicznego. Po uprawomocnieniu się planu, Zarząd Transportu Miejskiego będzie mógł przystąpić do zlecenia przygotowania projektu budowlanego, tak abyśmy mogli w drugiej połowie przyszłego roku rozpocząć jego budowę. To niezwykle istotna inwestycja, na którą czeka wielu mieszkańców, także z południowej części miasta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Obszar "Węzeł Górczyn" znajduje się w południowo-zachodniej części miasta, w rejonie ulicy Głogowskiej i stacji kolejowej Poznań Górczyn, w zasięgu m.in. ulic Rakoniewickiej, Węglowej i Górniczej. To ok. 33 ha powierzchni. Do tej pory na większej części tego terenu obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "III rama komunikacyjna odcinek południowo-zachodni". W planie tym wyznaczono przebieg projektowanej III ramy komunikacyjnej, jednak zapisy tego dokumentu nie przewidziały możliwości tymczasowego zagospodarowania terenów rezerwowanych pod budowę trasy.
Nowy plan umożliwia lokalizację tymczasowych parkingów typu Park&Ride, bezpośrednio przy pętli tramwajowej Górczyn, co ułatwi funkcjonowanie przesiadkowego węzła komunikacji miejskiej.
Co więcej, dokument wyznacza także teren pod lokalizację docelowego parkingu Park&Ride na południe od torów kolejowych, dostępnego dla kierowców bez konieczności przejazdu przez Wiadukt Kosynierów Górczyńskich. Na tym terenie projekt planu miejscowego dopuszcza również lokalizację niewielkiego (do 150 m2 pow. zabudowy) budynku dla potrzeb obsługi parkingu i towarzyszących funkcji handlowo-usługowych, usytuowanego bezpośrednio przy zejściu do przejścia podziemnego, tj. w atrakcyjnej lokalizacji dla osób przesiadających z samochodu/roweru do tramwaju.
Plan ma na celu także m.in. uregulowanie sytuacji terenów przy ulicy Węglowej (dotąd wyłączonych z zabudowy), zapewnienie dojazdu do nieruchomości przy ulicy Rakoniewickiej, weryfikację obecnych linii rozgraniczających po budowie nowego wiaduktu na podstawie decyzji z 2012 r. oraz objęcie planem rejonu ulicy Karpickiej.
Obok dominujących terenów komunikacyjnych, plan miejscowy wyznacza również tereny zabudowy usługowej w rejonie ulicy Węglowej oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub usługowej w rejonie ulicy Karpickiej, jak również inne tereny zabudowy, mniejsze obszarowo.
Dokument wprowadza zakaz lokalizacji stacji paliw na terenach mieszkaniowo - usługowych, jak również na terenach usługowych, sąsiadujących bezpośrednio z zabudową mieszkaniową. Dodatkowo na terenach usługowych plan miejscowy wprowadza ograniczenie powierzchni sprzedaży do 100m2 w jednym budynku.
Ponadto plan wyznacza cztery obszary zieleni urządzonej, w tym teren umożliwiający adaptację dawnego schronu, a przy ulicy Czechosłowackiej teren ogrodów działkowych (obecnie ROD im. Kopernika).
(źródło: poznan.pl)