5 SPOSOBÓW NA PRZYGOTOWANIE DO MATURY NA OSTATNIĄ CHWILĘ
Matura tuż, tuż. To już ostatnie dni na powtórkę materiału dla maturzystów przed jednym z najważniejszych egzaminów w życiu. Uczniowie odczuwają dużą presję – to od jego wyników zależy dostanie się na wymarzone studia. Wiele osób odkłada naukę na ostatnią chwilę, jednakże trudno powtórzyć cały materiał z matematyki w zaledwie kilka dni. Jak wykorzystać ostatnie chwile przed egzaminem dojrzałości? Uczyć się, czy odpoczywać?
Ekspertka międzynarodowego programu edukacji matematycznej MathRiders radzi, aby skupić się przede wszystkim na rozwiązywaniu arkuszy maturalnych z wykorzystaniem zestawu wzorów matematycznych, sporządzonym przez CKE. Bardzo ważny jest również odpoczynek, o którym nie wolno zapominać. Dzień przed samą maturą należy całkowicie odłożyć materiały dydaktyczne i skupić się na odpoczynku, bądź oddać się ulubionej rozrywce.
Na dzień przed egzaminem i tak nie nauczymy się już nawet fragmentu wymaganego na maturze materiału. Możemy natomiast zadbać o dobre samopoczucie i odpoczynek, aby do egzaminu przystąpić w pełni sił i ze świeżym umysłem. Jest to równie ważne, jak przygotowanie merytoryczne do egzaminu – komentuje Małgorzata Grymuza, ekspertka MathRiders.
Do matury zostało kilkanaście dni, czasu na naukę jest coraz mniej. To już ostatni dzwonek, aby rozpocząć generalną powtórkę materiału. Na co zwrócić największą uwagę podczas przygotowań do egzaminu?
1. Maturzysto, rozwiązuj przykładowe arkusze egzaminacyjne. Dzięki rozwiązywaniu testów oswoisz się z formułą egzaminacyjną i sprawdzisz, czy są zadania, które sprawiają Ci jeszcze trudności.
2. Nie rób zbędnych przerw. Staraj się rozwiązywać testy w całości. Zadbaj o przyjazne warunki nauki. Usiądź w spokojnym miejscu, wyłącz telefon, radio oraz telewizor.
3. Masz trudności z konkretnymi zadaniami? Zapisz to! Zanotuj wszystkie aspekty, które sprawiają Ci trudność. Poszukaj przykładowych zadań z tego zakresu, bądź skontaktuj się ze swoim nauczycielem od matematyki.
4. Pamiętaj o powtórzeniu zadań z geometrii oraz funkcji kwadratowej! Zawsze pojawiają się na maturze. Na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane, a w rzeczywistości to zadania „do zrobienia”, pozwalające na zdobycie kilku dodatkowych punktów.
5. Znajdź czas na odpoczynek oraz relaks między rozwiązywaniem kolejnych arkuszy.
Wybiła godzina 9.00. Dostałeś arkusz egzaminacyjny z matematyki. Od czego zacząć?
Kompleksowe przygotowanie do egzaminu to niewątpliwie klucz do sukcesu, jednocześnie warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą pomóc podczas rozwiązywania matematycznych zadań egzaminacyjnych. Ekspertka MathRiders przygotowała pięć rad, które pomogą opanować stres i dobrze rozplanować pracę.
1. Maturzysto, najpierw przeczytaj cały egzamin. Przeanalizowanie treści pozwoli ocenić, jakie zadania pojawiły się w arkuszu, jakich działów dotyczą, które z nich są najtrudniejsze, a które najłatwiejsze. Wbrew pozorom może zdarzyć się tak, że na początku znajdują się najtrudniejsze zadania, a na końcu te dla Ciebie najprostsze
2. Nie obawiaj się zadań otwartych. Często zadania otwarte wzbudzają panikę wśród uczniów. Panuje przekonanie, że zadania zamknięte są zdecydowanie łatwiejsze. Niezwykle ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią zadania i podjęcie próby rozwiązania. Należy pamiętać, że nie opłaca się pozostawiać pytań zamkniętych bez odpowiedzi, ponieważ na egzaminie nie obowiązują punkty ujemne. Czasem warto zastosować metodę eliminacji odpowiedzi najpewniej nieprawidłowych.
3. Nie poświęcaj zbyt dużo czasu na zadania, których nie możesz rozwiązać. Zostaw je i wróć do nich później. Często stres powoduje, że w jednej chwili zapominamy i nie potrafimy wykonać danych obliczeń. Dlatego warto odłożyć problematyczne zadanie na koniec i zająć się w pierwszej kolejności zadaniami prostszymi, które „rozruszają” nasz umysł.
4. Uważaj na podchwytliwe pytania. Często przedstawione warianty odpowiedzi różnią się nieznacznie, przez co nietrudno pomylić odpowiedź prawidłową z tą błędną. Odpowiedzi nierzadko celowo uwzględniają najczęściej popełniane przez uczniów pomyłki.
5. Dokładnie przeczytaj treści każdego zadania, zwłaszcza jeśli treść jest rozbudowana. Przeprowadzając obliczenia, często działamy schematycznie i niedokładnie czytamy polecenia.