5 RZECZY O POZNANIU O KTÓRYCH MOŻESZ NIE WIEDZIEĆ
Poznań skrywa niejedną historię, które gdzieś mogły nam umknąć, albo o których nigdy nie pomyśleliśmy. Poniżej pięć naszym zdaniem informacji, o których warto wiedzieć!
1. Czy wiesz, że
…..Kościół św. Michała Archanioła w Poznaniu na Grunwaldzie (przy ul. Stolarskiej) powstał początkowo w XIX wieku jako budynek browaru akcyjnego Bavaria. Następnie w okresie międzywojennym XX wieku znajdowała się tam fabryka mebli. Dopiero w latach 30 tych ubiegłego wieku budynek zaczął pełnić funkcje sakralne.
2. Czy wiesz, że
…..Wojciech Szczęsny Kaczmarek pełnił funkcję prezydenta Poznania w latach 1990 – 1998. Wybierany na to stanowisko był nie bezpośrednio a w głosowaniu przez Radę Miasta. Co ciekawe jego pierwsze zwycięstwo było minimalne – wygrał tylko jednym głosem przewagi. W 2002 roku gdy wprowadzono wybory bezpośrednie przegrał w II turze wyborów z ówczesnym prezydentem Ryszardem Grobelnym.
3. Czy wiesz, że
….Kino Bałtyk, które mieściło się przy ul. Roosvelta wcześniej miało inne nazwy? W roku 1929 zostało otwarte jako „Kino Stylowe”, by cztery lata później przyjąć nazwę „Kino Oświatowe”. Po zakończeniu II wojny światowej w październiku 1945 roku była to już „Kino Bałtyk”, aż do ostatniego seansu w lipcu 2002 roku. Warto wspomnieć, że ostatni puszczonym filme było „Kino Paradiso”.
4. Czy wiesz, że
….najstarszą poznańską szkołą ponadgimnazjalną w Poznaniu jest Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny. Chociaż dokładna data powstania jest sporna. Sama szkoła podaje, że jest to rok 1303 (powstałe przy ówczesnej kolegiacie św. Marii Magdaleny), natomiast w zestawieniu Stowarzyszenia Najstarszych Szkół podaje się rok 1573 przy okazji sprowadzenia jezuitów do Poznania.
5. Czy wiesz, że
…..w pierwotnej koncepcji „Tramwaju na Naramowice” rozważano budowę trasy tzw. BRT (Bus Rapid Transport”) autobusowej. Docelowo autobus miał jeździć z centrum miasta, przez Garbary, Szelągowską, Naramowicką aż do skrzyżowania z Łużycką. Budowa BRT była jedną z koncepcji, szczególnie faworyzowana przez prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego. Ostateczna decyzja, że powstanie trasa tramwajowa pojawiła dopiero za prezydentury obecnego prezydenta.