SPORT? A MOŻE E-SPORT?
Kilkanaście lat temu gry komputerowe służyły nam jedynie do dostarczania rozrywki. Jednak od jakiegoś czasu są one dla wielu ludzi na świecie czymś więcej, niż tylko pochłaniaczem czasu. Pojawił się bowiem termin e-sport, czyli prościej mówiąc sport elektroniczny, w którym zawodnicy też rywalizują, ale w grach wideo. Co wpłynęło na sukces tej branży?
Historia e-sportu wiąże się ze wzrostem popularności rozgrywek sieciowych w takich grach, jak: StarCraft, Counter Strike czy League of Legends. Początkowo wszelakie zawody rozgrywane między zespołami toczyły się w zaciszach domowych bez większego rozgłosu. Dzisiaj mamy do czynienia z turniejami na skalę światową. Mecze rozgrywane są na żywo, publiczność może oglądać poczynania swych ulubieńców, bo wyświetlane są na ogromnych telebimach. Rozgrywki prowadzone przez Internet służą jedynie eliminacjom.
Formuła e-sportu przyciąga coraz szersze grono fanów głównie dzięki niwelowaniu barier fizycznych, które występują w sporcie tradycyjnym, przy zachowaniu sportowej rywalizacji. W biznes e-sportowy wrzucane są obecnie bardzo duże sumy pie-niędzy. Największa historyczna pula nagród została zgromadzona w turnieju The International 2017 w grze komputerowej Dota 2 i wynosiła… 24 787 916 dolarów. Istnieją profesjonalni gracze, którzy łącznie dotychczas na turniejach zarobili około dwóch milionów dolarów. Do zarobków zawodowców dochodzą również wypłaty z klubów, kontrakty od sponsorów. Zawód profesjonalnego gracza jest bardzo wymagający. Z grania mogą się utrzymywać jedynie najlepsi z najlepszych. Muszą oni spędzać około 8 do 10 godzin dziennie na treningach. Jest to bardzo męczące zajęcie i negatywnie wpływa na stan zdrowia, dlatego też większość zawodowców przecho-dzi na „emeryturę” przed osiągnięciem 30 roku życia. W ostatnim czasie mówi się również o wprowadzeniu e-sportu na Igrzyska Olimpijskie jako kolejną dyscyplinę sportową. Potencjał tkwiący w grach komputerowych zaczyna dostrzegać również system edukacji. W Kędzierzynie-Koźlu powstała pierwsza w Polsce klasa o profilu e-sportowym. Uczniowie specjalizować się będą w Counter-Strike: Global Offensive. Mają również zapewniony sprzęt oraz opiekę psychologa. Nauka praktyczna i teoretyczna gry odbywać się będzie w ramach zajęć dodatkowych i ma nie przeszkadzać w realizowaniu podstawy programowej.
E-sport w ostatnich latach szybko zdobył rzeszę fanów. Jego zwolen-nicy cały czas dążą do uczynienia z niego pełnoprawnej dyscypliny. Dla jednych gry komputerowe nadal pozostaną formą rozrywki, dla drugich stanowić będą o ich całym życiu.
Mikołaj Figiel
VI Liceum Ogólnokształcące
im. Ignacego Jana Paderewskiego
w Poznaniu
-----------------------
Artykuł powstał w ramach „Akademii Młodego Dziennikarza”, cyklu partnerskiego portalu miastopoznaj.pl i wielkopolskich liceów.