ALFABET POKOLEŃ
Konflikt pokoleń to zjawisko obecne na co dzień, przyczyną są wielopłaszczyznowe sprzeczności wynikające z czasu urodzenia i ze zmian światopoglądowych. Osoby urodzone na przestrzeni wielu lat zupełnie inaczej patrzą na świat, inne stawiają sobie cele, innymi sposobami je osiągają. Uwidacznia się to szczególnie na rynku pracy, choć i w domowym zaciszu różnice i wynikające z nich konflikty potrafią dopiec.
XYZ…
Pierwszym pokoleniem, które zostało zdefiniowane przez socjologów jest tzw. Baby Boomers (ang. baby boom - nagły wzrost urodzeń). Należą do niego osoby urodzone w latach 1946 - 1964. Charakteryzowane są hasłem: pracują, żeby przetrwać. Te osoby wychowały się w realiach komunizmu, dlatego w pracy wspinają się po drabinie kariery, stopień po stopniu, nie przeskakując żadnego szczebla. Dla Baby Boomers wartość ma zaangażowanie oraz poczucie stabilności w zawodzie. Nie tolerują odmienności, ponieważ komunistyczne warunki nauczyły ich, że warto być przeciętnym.
Baby Boomers wychowało pokolenie X – litera ta ma symbolizować zagubienie się w świecie przemian gospodarczych. Osoby z pokolenia X urodziły się w latach 1964 - 1983. Zdefiniowane zostały hasłem: żyją, żeby pracować. Cenią osiągnięte przez siebie stanowisko, wyznaczają sobie cele, do których dążą samodzielnie. Trudno im przyzwyczajać się do zmian, dlatego najchętniej pracują u jednego pracodawcy przez wiele lat. W przeciwieństwie do poprzedników, „iksy" doceniają indywidualizm i nie lubią, gdy ktoś narzuca im sposób myślenia i działania.
Kolejne pokolenie zdefiniowano hasłem: pracują, żeby żyć. Mowa tu o ludziach urodzonych między 1985 a 1995 rokiem, których nazywa się pokoleniem Y (ang. why? - muszą znać sens swoich działań). Te osoby wychowane zostały w świecie technologii, a życiowa zmiana planów nie stanowi dla nich żadnego problemu. Często zmieniają pracę, zamieniają jednego pracodawcę na innego, ponieważ poszukują zatrudnienia, które zapewni im szybki rozwój zawodowy, eliminują drabinę i wspinaczkę. Ciężka praca nie jest dla nich wartością, ponieważ wiedzą, że mogą osiągnąć wiele za pomocą dobrego pomysłu i zaplecza… Internetu. Niestety, badania pokazują, że jest to pokolenie najmniej samodzielne. W Polsce aż 43% tej generacji mimo ukończenia studiów nadal mieszka z rodzicami.
Pokoleniem, które dopiero wchodzi na rynek pracy, jest pokolenie Z, czyli osoby urodzone od roku 1995. Ta generacja jest wręcz podłączona do Internetu i to 24 h na dobę przez 7 dni w tygodniu, przez co jej przedstawiciele są mobilni, a zatem i atrakcyjniejsi na rynku pracy. Najczęściej posługują się nie tylko językiem ojczystym, wg badań znają ich kilka. Chcą osiągnąć wszystko od razu i nie lubią nadmiaru obowiązków. Nie zależy im na stabilizacji, bo to skostnienie. Chcą podróżować, chętnie zamieszkają tam, gdzie zaoferuje im się najdogodniejsze warunki, a ponieważ komunikacja z ludźmi z innych krajów nie stanowi dla nich problemu, szybko nawiązują relacje towarzyskie. Nie bez powodu charakteryzowani są hasłem: praca powinna być pasją. Nie lubią jednostajnego trybu życia, a praca i życie prywatne mają stanowić jedną całość, w której zawsze pozostaną sobą.
Świat nieustannie się zmienia, to pewne. Żyjemy w czasach, w których spotykają się w domach i w pracy cztery różne pokolenia, więc nawiązanie nici porozumienia bywa często trudne, a nawet niemożliwe, bo (za Asnykiem) każda epoka ma swe własne cele. I zapomina o wczorajszych snach, ale akceptacja wzajemna i międzypokoleniowe dobre relacje budują i zbudują przyszłość kolejnemu pokoleniu... Ż , a może…Ź!
Monika Kaczmarek
XXV Liceum Ogólnokształcące
im. Generałowej Jadwigi Zamoyskiej w Poznaniu
-------------------------
Artykuł powstał w ramach współpracy portalu Miastopoznaj.pl oraz Liceów Ogólnokształcących z Wielkopolski w ramach projektu "Akademia Młodego Dziennikarza".