TELEFON DO RZECZNIKA
Pracownicy biur prasowych są platformą łączącą media z daną osobą lub instytucją. To pośrednicy wiedzy, informacji, bieżących wydarzeń. Tym razem to o nich postanowiliśmy napisać i skupić się na ich pracy. Przy okazji pokazujemy jak wygląda kontakt z mediami w różnych miejscach w Poznaniu.
Okazuje się, że nie tylko pracownicy mediów kontaktują się z rzecznikami prasowymi. Z prośbą o informację zwracają się także mieszkańcy miasta chcący pozyskać informacje.
Pojawiają się takie telefony. Są różnego rodzaju. Dotyczą transportu publicznego, sprzedaży biletów, systemu PEKA. Ludzie pytają też np. o zmiany w rozkładach jazdy – dowiadujemy się od Bartosza Trzebiatowskiego z ZTM. - Opowiadają swoje historie, które im się przydarzyły podczas korzystania z komunikacji publicznej. Staramy się wyciągać z nich wnioski, systematycznie podnosząc standard organizacji transportu publicznego – dodaje. Czasami są to pytania, na które odpowiedzi można znaleźć w Internecie. Ludzie jednak wolą zapytać u źródła. - Podpowiadamy, że informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej. Zdarzają się też sytuacje, że ludzie chcą o coś dopytać. W lipcu i w sierpniu pojawiały się na przykład pytania o to, jak korzystać z czytników w systemie PEKA – opowiada Trzebiatowski. - Szczegółowo na nie odpowiadaliśmy zachęcając także do odwiedzin strony www.peka.poznan.pl, na której znajdują się filmy instruktażowe. One mówią więcej niż słowa – dodaje.
Z Prezydentem poproszę…
Niektórym poznaniakom jednak nie wystarczy kontakt z pracownikiem biura prasowego. - Ludzie albo chcą uzyskać szybkie informacje albo myślą, że dzwoniąc do mnie, będą mogli porozmawiać z prezydentem – wyjaśnia Paweł Marciniak, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Poznania. Kontakt z drugim człowiekiem to dla przedstawicieli tego zawodu codzienność. Najczęściej tymi ludźmi po drugiej stronie są dziennikarze. – Rozkład spraw jest różny. Zależy od dnia. Od sprawy z osiołkami po te budżetowe – przekonuje Marciniak.
Pojawiają się też instytucje, gdzie dostęp do informacji jest w pełni wyczerpany na stronie internetowej danej instytucji. Ciężko ponadto stwierdzić, która osoba będzie najbardziej kompetentna do udzielenia informacji. Tak jest np. w przypadku Bramy Poznania. Każda osoba odpowiedzialna jest za wykonywanie własnych obowiązków i w celu uzyskania informacji zbiorowej, pojawia się pytanie z kim najlepiej się skontaktować.
Marketing w Teatrze
W Teatrze Polskim w Poznaniu jest to bardziej poukładane. Widoczny jest dział marketingu i mediów. – Jako takiego biura prasowego nie ma – usłyszeliśmy od Igora Warzochy z Teatru Polskiego. Jednak informacje, które chcą uzyskać dziennikarze, znane są pracownikom działu i można się z nimi kontaktować.
Podobnie jest w Teatrze Muzycznym i Nowym. W tym drugim za kontakt z mediami odpowiedzialne są dwa działy. – Współpracują ze sobą dział edukacji i promocji oraz marketingu i impresariatu – informuje nas Agata Berełkowska, rzecznik Teatru Nowego. - Do mediów wysyłane są jednak newslettery, informacje prasowe i za to w tej placówce odpowiedzialna jest osoba z działu edukacji i promocji – dodaje Berełkowska.
Biura prasowe, działy marketingu udzielą informacji każdemu, kto się z nimi skontaktuje. Mniej ważne jest zatem czy w danej instytucji biuro prasowe nazwane jest po imieniu. Ważniejsze jest, aby był zagwarantowany dostęp do informacji. Bez względu na to czy z pytaniem dzwoni dziennikarz czy przysłowiowa osoba z ulicy.