DZIECI NADAL PISZĄ LISTY DO ŚW. MIKOŁAJA
Tradycja pisania listów do Świętego Mikołaja jest długa i – co pokazują najnowsze wyniki badania agencji SW Research na zlecenie Grupy LEGO® – stale kultywowana. Aż 88% dzieci przygotowuje listy w okresie przedświątecznym . To nie tylko okazja do spędzania czasu z rodziną, ale też do rozwoju umiejętności językowych u dzieci, których regres zaobserwowano podczas pandemii.
Do Świąt Bożego Narodzenia pozostał już tylko miesiąc. To czas intensywnych przygotowań wśród Polaków: poszukiwanie choinki, planowanie posiłków czy zakup prezentów. Podobnie jak dorośli, dzieci także przygotowują się do świat. Jak pokazuje najnowsze badanie, zrealizowane przez agencję SW Research dla Grupy LEGO, aż 88% dzieci w Polsce pisze listy do Świętego Mikołaja. Rodzice i dziadkowie deklarują, że najczęściej przygotują list wspólnie z dzieckiem (51%), rzadziej dziecko przygotowuje list samodzielnie (29%), zaś tylko niespełna co dziesiąte przygotowuje list w szkole lub przedszkolu (8%). Wśród najpopularniejszych próśb do Świętego Mikołaja pojawiają się lalki wraz z akcesoriami (29%), gry planszowe i puzzle (24%), słodycze (23%), jednak niekwestionowanym liderem na listach życzeń dzieci są zestawy klocków (46%).
To wyjątkowa okazja do celebrowania rodzinnego czasu, ale także pretekst do rozwoju umiejętności językowych u dzieci, których regres zaobserwowano podczas pandemii. Jak podkreśla logopedka i językoznawczyni, dr Iwona Kania, „ostatnie lata były ogromnym wyzwaniem dla polskiego systemu edukacji i szkolnictwa”.
– Całe środowisko związane z szeroko pojętą strefą nauczania oraz terapii (w tym logopedzi) dostrzega negatywny wpływ nauki zdalnej na zdolności percepcyjne i językowe uczniów. Zwracają uwagę zwłaszcza problemy językowe, związane z brakiem umiejętności samodzielnego budowania dłuższych wypowiedzi pisemnych: opisów, rozprawek itp. – tłumaczy.
Ćwiczenie umiejętności pisania
Z badania wynika również, że pomimo rozwoju technologii i coraz szerszego wykorzystania elektroniki w nauce i czasie wolnym przez dzieci nadal kultywowane jest przygotowywanie listów do Świętego Mikołaja w formie tradycyjnej, czyli pisanej odręcznie bądź rysowanej (62,1%). Kultywowanie tradycji pisania listów jest więc dobrym pretekstem do trenowania umiejętności samodzielnego budowania dłuższych wypowiedzi pisemnych. Zdaniem dr Kani pisanie listów może stać się zatem dobrą okazją do rozwoju językowego:
– Odręczne pisanie niesie wiele korzyści, związanych z kształtowaniem się wzorców językowych, szybkim kojarzeniem, utrwalaniem zasad ortografii i ortofonii (uczenia się poprawnej wymowy i brzmienia wyrazów). Dlatego tak ważne jest, by zachęcać dzieci do pisania w okresie przedświątecznym: np. listów do Świętego Mikołaja czy kartek świątecznych do przyjaciół czy rodziny.
Ważną rolę w przekazywaniu tradycji dzieciom odgrywają opiekunowie, którzy uczą je w ten sposób motywacji do osiągania celów i zadań, za które zostaną nagrodzone. To także okazja do nauki cierpliwości: na prezenty czasem należy poczekać aż do „pierwszej gwiazdki”, czyli 24 grudnia, podczas gdy listy są pisane przez dzieci już od listopada.
Listy „do szuflady” lub Mikołaja LEGO
Jak pokazuje badanie, rodzice i dziadkowie często nie wiedzą, co zrobić z przygotowanymi przez dzieci listami. Zaledwie 6% badanych opiekunów decyduje się na nadanie przesyłki na poczcie, np. do wioski Mikołaja w Laponii. Połowa respondentów deklaruje, że zostawia go dla siebie na pamiątkę (50%) a blisko co 10 list trafia do kosza. Jedną z tradycji jest także przyklejenie go do szyby lub ustawienie w oknie (21%) w oczekiwaniu na Mikołaja.
– Bardzo cenimy kreatywność najmłodszych i nie chcemy, aby jej efekty trafiały tylko do szuflady lub kosza. Dlatego wpadliśmy na pomysł, który daje dorosłym możliwość podzielenia się ze światem twórczością swoich dzieci i zdobycia dodatkowych prezentów – mówi Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.
Do 24 grudnia każdy, kto zakupi dowolny zestaw klocków LEGO, może odebrać papeterię, na której następnie można wspólnie z dzieckiem przygotować list do Świętego Mikołaja i bezpłatnie nadać go Pocztą Polską. Dla bardziej zdigitalizowanych fanów zabawy przygotowano także możliwość zgłoszenia się przez stronę www.napisziwygraj.pl. Nagrodą główną w konkursie jest rodzinny wyjazd do LEGOLANDU o wartości 25 tys. zł. Dodatkowo autorzy stu najciekawszych listów otrzymają nagrody w postaci uwielbianych zestawów LEGO.