CZY MAŁE DZIECKO POWINNO UCZYĆ SIĘ JĘZYKA OBCEGO? 10 ARGUMENTÓW
Dziecka nie należy forsować, będzie jeszcze miało czas na naukę – można niejednokrotnie usłyszeć. Im wcześniej zacznie się uczyć języka, tym lepiej go przyswoi – twierdzą zwolennicy uczenia przedszkolaków i uczniów początkowych klas. Kto ma rację?
Zapytaliśmy eksperta, Jarosława Schulza, dyrektora empik school w Poznaniu. Przedstawił nam 10 powodów, dla których warto uczyć dzieci języka obcego, ale zaznaczył od razu, że bardzo ważne jest to, JAK dzieci są uczone. Jeśli mają zapewnione przyjazne warunki i profesjonalnego nauczyciela, to kurs jest dla nich jest zabawą, miłym spędzaniem czasu, a nie nauką. Najlepiej samemu się o tym przekonać sprawdzając szkołę przed zapisaniem dziecka.
Poznaj 10 argumentów za nauką języka obcego:
1. W wieku wczesnoszkolnym aparat wymowy dziecka jest bardzo plastyczny, pozwala na właściwą artykulację głosek a więc na opanowanie poprawnej wymowy bez śladu obcego akcentu.
2. Dzieci podczas nauki nie boją się popełniać błędów. Chętnie mówią, powtarzają, naśladują, fantazjują. Ogromną radość sprawia im eksperymentowanie, odkrywanie czegoś nowego.
3. Otwartość i kreatywność w stosunku do obcego języka pozwala dziecku znaleźć wyjście w wielu sytuacjach, kiedy brakuje mu właściwego słowa. Szuka różnych sposobów na wyrażenie tego, co chciałoby zakomunikować (nowe słowa, mimika, gesty, ruch).
4. Nauka języka odbywa się poprzez zabawy ruchowe, gry, wyliczanki, rymowanki, piosenki. Dzięki różnorodnym formom aktywności dzieci łatwiej nabywają umiejętności językowe. Nauka w tym wieku to zabawa a zabawa to ruch.
5. Nauka języka obcego jest jednym z czynników stymulujących wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka. Pomaga osiągać sukcesy w szkole i równocześnie jest pasjonującą zabawą.
6. Od najmłodszych lat dzieci zauważają, że język jest nie tylko środkiem komunikacji, ale też środkiem poznania kultury innego kraju. Ucząc się języka obcego poznają „inny świat” – kraj swoich rówieśników i ich zwyczaje.
7. W okresie wczesnoszkolnym dzieci są ciekawe wszystkiego, łatwiej więc zmotywować je do nauki. Sukcesy osiągane na tym etapie kształcenia wyzwalają chęć do nauki języka w następnych latach.
8. Dzieci od najmłodszych lat uświadamiają sobie, że język służy porozumiewaniu się, a nie jest przedmiotem nauki.
9. Dzieci doświadczają różnych metod uczenia się języka. Wybierają sposób najlepszy dla siebie, który zastosują w dalszych latach nauki, także na innych przedmiotach.
10. Większość metod nauki języka na poziomie wczesnoszkolnym opiera się na pracy w grupach. Dzieci od najmłodszych lat nabywają umiejętności niezbędne na dalszych etapach kształcenia. Uczą się współpracować, ponosić odpowiedzialność za wykonanie zadania, weryfikować swoje pomysły i korzystać z pomysłów innych.
- Nie należy przy tym zapominać, jak duże znaczenie mają profesjonalni nauczyciele, którzy nie dość, że znakomicie znają język, to mają przygotowanie do pracy z dziećmi, potrafią z nimi nawiązać kontakt i wspólnie z nimi bawić się ucząc ich jednocześnie – podkreśla Jarosław Schulz z empik school.
Dlatego warto sprawdzić, czy szkoła ma odpowiednią salę do nauki dzieci. Powinna być przyjaźnie urządzona, na tyle duża, aby umożliwiała zabawy ruchowe.
- Rozwój dzieci jest bardzo dynamiczny. Ważne jest, by twoje dziecko uczyło się w gronie rówieśników będących na tym samym poziomie znajomości języka obcego, dlatego grupy dobieramy odpowiednio do wieku i umiejętności dziecka – opowiada Jarosław Schulz. -
Jak powinny być uczone dzieci, możesz sprawdzić przychodząc na lekcję pokazową do empik school przy ulicy 27 Grudnia w Poznaniu w wybraną sobotę. Co tam się będzie działo? Najmłodsi słuchacze będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w oparciu o muzykę, ruch i zabawę – zgodnie z bardzo cenioną, skuteczną metodą o nazwie Total Physical Response (TPR). Oznacza to, że dzieci uczą się języka „reagując całym ciałem”, co zdecydowanie ułatwia im proces zapamiętywania. Starsze będą się błyskawicznie uczyć w oparciu o metodę SMILE czyli uśmiech, a pochodzi od słów:
• Skill-oriented (rozwija różne umiejętności: mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie)
• Multi-sensory (wykorzystuje różne zmysły)
• Intelligence-building (rozwija inteligencję dziecka)
• Long-term storage (długo pozostaje w pamięci, dzięki muzyce, rymom oraz ruchowi)
• Exciting (zawiera ekscytujące historyjki i gry)
A do tego na każdego młodego uczestnika czeka atrakcyjny prezent! Zapisać możesz się klikając tutaj.
--------------
Artkuł powstał w ramach współpracy portalu miastopoznaj.pl oraz Empik School