JAKIE KSIĄŻKI NAJCZĘŚCIEJ KSIĄŻKI KUPOWALIŚMY NA PREZENT?
Black Friday co roku kusi ofertami, wielu konsumentów planuje zakupy właśnie z nastawieniem na listopadowe obniżki cenowe. Mimo że ten rok był wyjątkowy, nie przeszkodziło to w rekordowej sprzedaży. Na przykład Empik.com w czasie Black Friday zanotował wzrost na poziomie 65% względem ubiegłego roku. Te wyniki potwierdzają wcześniejsze deklaracje z badania SW Research dotyczące prezentów świątecznych.
Ostatni tydzień listopada z roku na rok coraz liczniej przyciąga klientów do sklepów internetowych. W tym roku liczba kupujących na Empik.com podczas całego Black Week była o 20% wyższa niż w 2019. Natomiast w sam Czarny Piątek sprzedaż poszybowała o 65% w stosunku do ubiegłego roku. Zakupu dokonywano średnio co sekundę! Co ciekawe – niemal połowa zamówień (46%) została złożona za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Zdecydowanie najczęściej klienci sięgali po książki. Wśród 10 najpopularniejszych produktów znalazło się aż sześć pozycji z tej kategorii. Najczęściej wybieranym tytułem było najnowsze dzieło Olgi Tokarczuk Czuły narrator, a tuż za nim Powrót z Bambuko Katarzyny Nosowskiej. Tym samym potwierdziły się deklaracje konsumentów z badania SW Research, w którym książka została wskazana jako jeden z pięciu najbardziej pożądanych oraz najczęściej kupowanych przez Polaków upominków bożonarodzeniowych.
Wyjątkowe okazje przyciągnęły również klientów do sklepów stacjonarnych – liczba odnotowanych transakcji w salonach Empiku podwoiła się w porównaniu do średniej z wcześniejszych dwóch tygodni. Klienci odwiedzają salony także po to, by odebrać paczki z Empik.com. Możliwość łączenia różnych kanałów (online i offline) bardzo im odpowiada – z takiej formy dostawy skorzystano przy ponad ⅓ zamówień. Zresztą listopadowe badanie pokazało, że sklepy stacjonarne pozostają istotnym kanałem zakupu prezentów: 21% z nas zadeklarowało zakup offline przynajmniej części upominków, a kolejne 20% chciałoby w ten sposób nabyć wszystkie prezenty. Przewagą zakupów tradycyjnych, według ankietowanych, jest przede wszystkim fakt, że mogą obejrzeć produkt przed zakupem (56%); cenią też to, że produkt od razu zabierają ze sobą (42%). Wskazali także, że w taki sposób po prostu łatwiej jest wybrać im prezent (42%).