CO POLACY KUPUJĄ W PREZENCIE NA ŚWIĘTA?
Szał świątecznych zakupów trwa, przez sklepy przewijają się tłumy odwiedzających, a platformy internetowe obsługują rekordowe ilości zamówień. Grudzień co roku stanowi intensywny okres przygotowań do Świąt zarówno dla klientów, którzy wybierają się na zakupy gwiazdkowych prezentów, jak i samych sieci handlowych, które muszą dostosować możliwości operacyjne do zwiększonego zainteresowania konsumentów. Już od drugiej połowy listopada Polacy polują na gwiazdkowe prezenty dla bliskich. Co znajduje się w czołówce wybieranych przez nich produktów.
Ponad 1 500 zł - tyle średnio Polacy wydadzą na tegoroczne zakupy świąteczne. To wciąż mniej niż średnia wartość dla pozostałych krajów Europy (ok. 1980 zł), jednak odsetek ten z roku na rok rośnie. Do najbardziej popularnych kategorii w tym zakresie należą prezenty, na które Polacy są skłonni przeznaczyć 36% swojego budżetu. Dalej wymieniane są artykuły spożywcze (34%), podróże (21%) i spotkania towarzyskie (4%)*.
Na pozytywne nastroje zakupowe w okresie przedświątecznym wpływ mają przede wszystkim różnorodne akcje promocyjne, co szczególnie widoczne jest przy okazji Black Friday, który cieszy się wzmożoną aktywnością klientów. Potwierdzają to dane platformy sprzedażowej Empik.com, która w szczytowych momentach tego dnia obsługiwała nawet 5 000 zamówień na godzinę, a przez cały listopad zanotowała ponad 98 mln odsłon strony internetowej (wg Gemius).
Na 1. miejscu najczęściej wybieranych prezentów w okresie przedświątecznym znajdują się zabawki - przede wszystkim klocki LEGO i gry planszowe. Dalej plasują się książki, w tym bestsellery Olgi Tokarczuk, które w tym roku znajdą się pod wieloma choinkami w polskich domach. Do najbardziej popularnych kategorii asortymentowych należą także perfumy i elektronika, które obok książek, zabawek i kosmetyków dostępne są w sprzedaży na platformie Empik.com. W czołówce najczęściej wyszukiwanych produktów znajdują się zarówno produkty brylujące w czołówce od wielu lat, jak i tegoroczne premiery.
- Do najczęściej wyszukiwanych produktów na naszej stronie internetowej należą m.in. klocki LEGO, gry planszowe, wśród których od lat królują Scrabble czy Monopoly, ale także gry multimedialne - The Sims 4 oraz Fifa 2020 to absolutne bestsellery. Nie brakuje też inspiracji prezentowych związanych z ulubionymi tytułami serii książek i bajek - Harry Potter, Wiedźmin czy Kraina Lodu to hity tej zimy. Wśród książek prym wiedzie zarówno twórczość noblistki Olgi Tokarczuk, jak i bestsellerowe powieści Remigiusza Mroza. Popularnością cieszą się też książki dla dzieci, m.in. serie “Pucio” czy “Magiczne drzewo”, a także poradniki o rozwoju osobistym, wśród których najpopularniejszym tytułem jest “Jak mniej myśleć” autorstwa Christel Petitcollin. W czołówce najpopularniejszych twórców muzycznych znajdują się Dawid Podsiadło i Taco Hemingway. Klienci chętnie sięgają także po inne kategorie, m.in. perfumy, zegarki, konsole, smartfony i smartwatche. Do najbardziej popularnych marek należą Xiaomi, oferujące nie tylko telefony, ale także opaski sportowe czy powerbanki, cieszące się niebywałą popularnością słuchawki JBL oraz perfumy Calvin Klein i Hugo Boss - mówi Damian Sękala, dyrektor departamentu marketingu internetowego w Empiku.
Wobec szerokiego wyboru zarówno stacjonarnych punktów sprzedaży, jak i sklepów internetowych, kluczem do zdobycia serca klienta przez sieci handlowe są wygoda i szybkość realizacji zamówień oraz dostaw. Dzięki gwarancji dostawy przed Świętami, możliwości wyboru spośród wielu punktów odbioru i szerokiemu asortymentowi produktów, klienci mogą w szybkim czasie zakupić prezenty dla całej rodziny - zarówno z kategorii książkowych czy filmowych, jak i kosmetycznych, wyposażenia wnętrz, elektroniki, AGD czy zabawek i akcesoriów dla dzieci.