POWRÓT DO...POZNANIA
Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miasta oraz mądre planowanie przestrzenne, to jedne z kluczowych zadań dla władz Poznania w najbliższych latach. Od ich skutecznej realizacji zależy społeczny i gospodarczy rozwój miasta. Bardzo ważne dla powodzenia tych działań jest ich odpowiednie uspołecznienie, poprzez m.in. konsultacje, koalicje mieszkańców, właścicieli nieruchomości i inwestorów, a także dobra koordynacja funkcjonowania jednostek miejskich.
Dlaczego rewitalizacja?
Rewitalizacja kryzysowych obszarów Poznania, szczególnie śródmieścia, pozwoli na stworzenie przyjaznych warunków do zamieszkania, zahamowanie odpływu mieszkańców,a także wzmocnienie pól aktywności społecznych oraz inwestycyjnych. Trzeba dobrze wykorzystać najbliższy czas, gdyż na rewitalizację polskich miast trafi 25 mld zł ze środków UE do 2020 r.
W nowej kadencji władz samorządowych istotne zatem będzie pilnowanie wdrażania w życie przeszło stu zadań zawartych w Programie Odnowy i Rozwoju Śródmieścia na lata 2014-2030, który przyjęła Rada Miasta Poznania na podstawie debat społecznych i prac Komisji Rewitalizacji RMP. Dla polepszenia warunków zamieszkania obecnych i nowych mieszkańców śródmieścia ważne będzie m.in. stworzenie zróżnicowanej oferty mieszkaniowej, poprzez realizację budownictwa komunalnego kierowanego szczególnie do ludzi młodych, wspieranie właścicieli kamienic w zakresie ich remontów na cele mieszkaniowe. Nie bez znaczenia jest też zapewnienie odpowiedniej infrastruktury społecznej ważnej dla młodych rodzin, jak żłobki, przedszkola i szkoły, a także miejsc spotkań dla naszych seniorów. Wyzwaniem jest również odzyskiwanie zaniedbanych przestrzeni miejskich dla rekreacji, dbanie o zabytki oraz czystość chodników oraz bezpieczeństwo (np.Sary Rynek). Potrzebna jest mocniejsza aktywizacja terenów nadwarciańskich (kolejne ciągi pieszo-rowerowe, place zabaw, czy bulwary). Rewitalizacja obszarów miejskich, to także otwarcie przestrzeni publicznej dla działań kulturalnych oraz konieczność ułatwień dla drobnego handlu i usług, w które tak silnie uderzają budujące się na peryferiach galerie handlowe.
Choć w Poznaniu największe problemy mamy ze śródmieściem, władze miasta muszą planować perspektywiczną współpracę ze spółdzielniami mieszkaniowymi na rzecz rozwiązywania problemów osiedli na Ratajach, Piątkowie i Winogradach. Trzeba także pamiętać o rozwoju peryferyjnych, poprzemysłowych rejonów Poznania, jak np. Starołęka czy Główna.
Na jakość życia w mieście mają także wpływ warunki przemieszczania się po nim. Oczekiwaniem mieszkańca jest szybki dojazd do pracy, szkoły, a nie stanie w korkach czy daleka droga na tramwaj. W śródmieściu bez wątpienia potrzebne jest ograniczanie dominacji ruchu samochodowego dzięki niezbędnej realizacji inwestycji drogowych, które odciążą ruch w centrum miasta (Nowa Głogowska, dokończenie ul. Św. Wawrzyńca i dokończenie I ramy komunikacyjnej) oraz zbudowanie systemu parkingów P+R na obrzeżach miasta zintegrowanych z szybkim transportem publicznym do centrum miasta. Równolegle Poznań potrzebuje inwestycji w transport publiczny, takich jak tramwaj łączący Naramowice z centrum miasta, tramwaj w ul. Ratajczaka (jako element przyszłego ciągu łączącego południe z północą Poznania) czy linia tramwajowa na Główną. Konieczne jest także uzupełnienie systemu transportu publicznego poprzez zdecydowanie lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej (to szansa dla Krzesin, Karolina czy Podolan) oraz rozwój dróg rowerowych.
Dlaczego trzeba mądrze planować przestrzeń?
Przemyślane kształtowanie przestrzeni miejskiej tworzy harmonijną całość przy uwzględnieniu relacji społeczno-gospodarczych, środowiskowych, kulturowych oraz kompozycyjno-estetycznych. Błędy popełnione w tym działaniu mogą Poznań kosztować na wiele dziesiątków lat. Dlatego trzeba działać odpowiedzialnie i z wizją! Co w najbliższych latach jest w tej dziedzinie ważne? Na pewno potrzebne jest szukanie nowych terenów pod budownictwo wielorodzinne na opuszczonych i zdegradowanych terenach w śródmieściu i dzielnicach poprzemysłowych oraz konsekwentne uruchamianie nowych gruntów pod budownictwo jednorodzinne w granicach miasta, wszędzie tam gdzie nie stoi w kolizji z wartościami przyrodniczymi. To jeden z głównych elementów zatrzymywania mieszkańców w Poznaniu, ważny również dla kondycji finansowej miasta. Potrzebne jest też przyspieszenie prac planistycznych nad potężną rezerwą terenu w sercu miasta między Wildą a Łazarzem (Wolne Tory). Warto tam wykreować nową przyjazną mieszkańcom dzielnicę. Nie wolno zapominać o efektywnym planowaniu układu transportowego. Celem nowych władz miasta musi być integracja miejskiej komunikacji z koleją aglomeracyjną. Mądre planowanie przestrzenne to także zabezpieczenia terenów dla przyszłych pokoleń. Wśród terenów rekreacyjnych, bo o nich tu mowa, główny wysiłek planistyczny powinien być skierowany na wspomniane wcześniej tereny nad Wartą, a także Park Rataje oraz Golęcin i Rusałkę.
Podsumowując można stwierdzić, że rewitalizacja obszarów miejskich i idąca z nią w parze dobra polityka przestrzenna, to realizacja koncepcji „powrót do miast” - miast zwartych, tętniących życiem, przyjaznych dla mieszkańców, turystów oraz inwestorów.