Menu - wizytówką każdej restauracji
Jedzenie i wystrój są ważne w każdej restauracji. Nie mniej, jeśli nawet nie bardziej istotne jest menu. To zdecydowanie wizytówka każdego lokalu gastronomicznego. Wbrew pozorom jego wygląd i zawartość ma ogromne znaczenie.
Nikt chyba nie wyobraża sobie restauracji bez menu. Kiedy wchodzimy do lokalu, oczekujemy, że otrzymamy od kelnera menu restauracji, które pokaże nam czego możemy się spodziewać w danym miejscu. Karta jest idealną formą do przedstawienia oferty lokalu. Jednocześnie, profesjonalnie wykonana, będzie nie tylko wizytówką i magnesem, ale przede wszystkim doskonałą reklamą.
Menu restauracji — jak je przygotować?
Z pozoru wydaje się, że przygotowanie menu jest sprawą bardzo prostą. Siadamy, spisujemy potrawy, dodajemy ceny i gotowe. Czy jednak na pewno? Zadaniem menu restauracji jest przyciągnięcie i zatrzymanie klienta. Menu, które ma spełnić to zadanie, powinno być dobrze przemyślane i dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Od czego więc zacząć?
Na początek powinna pojawić się analiza tego, czym lokal dysponuje i co serwuje. I nie chodzi tutaj tylko o jedzenie, ale również o napoje. Może się bowiem okazać, że lepszym pomysłem niż jedno, zbiorowe menu restauracji, będzie stworzenie dwóch kart. Osobnej z jedzeniem oraz oddzielnej z napojami, zarówno bezalkoholowymi, jak i alkoholowymi. Ważne przy tym, by nie tworzyć osobnej karty z propozycjami dla dzieci. Te rzadko odwiedzają restauracje, a jeśli nawet lokal ma specjalną ofertę dla najmłodszych, można (i powinno się) ją zawrzeć w głównej karcie.
Kolejnym etapem jest wybór tego, co zawrzemy w karcie. Oprócz spisu nazw potraw i ich cen warto zastanowić się nad dodaniem informacji o gramaturze, podstawowych składnikach, których użyto do przygotowania dania oraz jego wartości kalorycznej. Coraz więcej z nas dba o zdrowe odżywianie i lubi wiedzieć jak bardzo kaloryczny jest posiłek oraz jaki jest stosunek białek, tłuszczy i węglowodanów. Należy przy tym pamiętać, by nie przesadzić. Jak wskazują liczne statystyki, klienci nie lubią za dużo czytać w restauracjach. Dlatego wszystkie te informacje powinny być podane w sposób jasny i przejrzysty.
Bardzo ważną kwestią, która powinna znaleźć się w menu, jest także informacja o alergenach. Niestety, współcześnie, ogromna część społeczeństwa jest uczulona na gluten, orzechy lub inne składniki spożywcze. Bezpieczeństwo powinno być więc rzeczą priorytetową.
Jak powinno wyglądać menu restauracji?
Podstawową kwestią jest wygląd menu restauracji. Na początek należy wybrać formę. I tu pole do popisu jest dość duże. Wyróżnia się bowiem kilka rodzajów kart:
- klasyczna, tzw. basic w postaci jednej kartki (najczęściej formatu A4)
- na kryte śruby
- z ekoskóry
- skórzane
- w formie teczki introligatorskiej
- na gumkę
- z płótna
Kolejną kwestią są format, szata graficzna i okładka. Zadaniem tej ostatniej jest głównie przyciągnięcie uwagi klienta i zachęcenie do otwarcia. Powinna zawierać nazwę lokalu i jego logo. Można także umieścić na niej nazwisko i zdjęcie szefa kuchni. Ten zabieg może zwiększyć zaufanie klienta do lokalu. Szata graficzna z kolei ma pomóc w wyborze. Warto więc by była estetyczna, przejrzysta i nawiązywała do wystroju lokalu. Spójność, w tym przypadku, to rzecz najważniejsza. Dlatego należy dokładnie przemyśleć nie tylko kolorystykę, ale także dobór zdjęć oraz czcionki pod względem jej wyglądu i wielkości.
Dobre menu restauracji powinno też być krótkie. Zwykle jest to sygnałem, że potrawy przygotowywane są nie tylko z należytą starannością, ale przede wszystkim, że użyte produkty są świeże. Okazuje się, że przesyt, w tym przypadku, może odrzucić klientów, zamiast ich przyciągnąć.
Jak widać przygotowanie menu restauracji wcale nie jest takie proste. Jeśli chcemy odnieść sukces, warto zasięgnąć porady fachowców. Specjaliści z k-arty.pl/ doskonale doradzą jaką formę, szatę graficzną powinna mieć karta, ale także co w niej zawrzeć i w jakiej formie.