USZKODZONY REDUKTOR - JAK GO ROZPOZNAĆ?
Reduktor samochodowej instalacji gazowej jest jedną z dwóch najważniejszych części w tego typu instalacji. Potocznie nazywany parownikiem występuje aż do czwartej generacji włącznie. Nie należy o nim zapominać i gdy tylko zauważymy niepokojące sygnały od razu powinniśmy udać się do specjalisty. Czym charakteryzuje się uszkodzony reduktor? Jak rozpoznać jego awarię?
Z czego składa się reduktor?
Obecnie posiadamy IV generacje reduktora. Dzielimy je na membranowe (od I do III) oraz tłokowe (IV generacja). Różnica między nimi polega na tym, że tłokowe reduktory nie posiadają membran. Możemy je dodatkowo podzielić na jednostopniowe i dwustopniowe a w zależności od sposobu zabezpieczenia na pneumatyczne i elektroniczne. Z czego więc składa się reduktor? To metalowy korpus, do którego doprowadzany jest czynnik chłodniczy z silnika, który za pomocą systemu kanalików rozprowadzany jest wewnątrz reduktora. Odpowiada on za utrzymanie prawidłowej temperatury w korpusie oraz pozostałych elementach. Parownik składa się również z komory, w której rozpręża doprowadzony przez filtr gaz w postaci płynnej. Najważniejszym elementem w reduktorze jest membrana, która odpowiada za prawidłowe ciśnienie. Parownik to również zawór dolotowy, przez który dostaje się gaz przy zbyt niskim ciśnieniu oraz zawór wylotowy, przez który gaz opuszcza reduktor i dostaje się do wtryskiwaczy.
Za co odpowiada reduktor?
Reduktor odpowiada przede wszystkim za zmianę mieszanki propan butanu ze stanu ciekłego w lotny. Do zakresu jego działania należy także odparowywanie cieczy, redukcja ciśnienia gazu, doprowadzenie odpowiedniej ilości gazu by silnik pracował prawidłowo oraz zabezpieczenie przed wyciekiem gazu podczas postoju samochodu.
Jak dobrać odpowiedni reduktor?
Dobranie odpowiedniego reduktora to indywidualna sprawa. Jak wspomnieliśmy wcześniej istnieje wiele jego generacji. Wybór zależy od typu instalacji gazowej, jaką posiadamy oraz od mocy silnika. Zadaniem parownika jest podtrzymanie jak najwyższych parametrów pracy silnika bez względu na jego obciążenie. Inny więc będzie do samochodów o małej pojemności silnika a zupełnie inny do samochodów o większej pojemności i mocy. Jeżeli źle dobierzemy reduktor dojdzie do obciążenia silnika co spowoduje jego oszronienie a w konsekwencji brak możliwości zmiany stanu gazu w lotny, zatrzymanie silnika i nie będziemy mogli kontynuować jazdy. Do generacji I-III zaleca się reduktory dwustopniowe, a do IV generacji jednostopniowe.
Dobrze pracujący reduktor to niskie spalanie.
Zużyty reduktor - objawy
Jeżeli podczas jazdy zauważasz wymienione objawy może to oznaczać awarie reduktora. Bez zastanowienia udaj się do serwisu, gdzie specjaliści od razu postawią diagnozę i pomogą rozwiązać Twój problem:
- samochód samoczynnie przełącza się na benzynę
- przy dużym obciążeniu silnika brakuje mu mocy
- ulatnia się gaz
- wycieka płyn chłodniczy
Przyczyną może być m.in. niedostarczenie odpowiedniej ilości gazu, zużycie elementów gumowych lub osad blokujący możliwość przepływu gazu.
Dobrej jakości gaz może wydłużyć żywotność reduktora.
Wymiana i serwisowanie reduktora
Najczęściej popełniany błędem, głównie przez młodych kierowców jest odpalanie samochodu na gazie zimą. Podczas tej pory roku powinniśmy odpalać auto na benzynie i dopiero po rozgrzaniu silnika do odpowiedniej temperatury przełączyć go na gaz. Taki zabieg zdecydowanie ułatwi pracę reduktorowi oraz wydłuży jego żywotność. Jeśli jednak dojdzie już do usterki należy zgłosić się do odpowiedniego serwisu. Wymieniając parownik kierujmy się zaleceniami producenta. Większość z nich zaleca wymianę po przejechaniu 50 000 do 100 000 tysięcy kilometrów, ale wszystko zależy od naszego stylu jazdy, jakości gazu, rodzaju silnika oraz typu instalacji.
Cena nowego reduktora
Cena reduktora zależna jest od jego generacji oraz mocy silnika. W zależności od producenta najniższe ceny mogą wynosić od 140-150 złotych do 300 złotych za nowy parownik. Zdecydowanie więcej zapłacą właściciele aut z instalacją gazową i silnikami o mocy kilkuset koni mechanicznych. Kupując nowy reduktor powinniśmy korzystać ze sprawdzonych sklepów gdzie znajdziemy części najwyższej jakości pochodzące od najlepszych producentów na rynku.
Należy pamiętać o systematycznym przeglądzie instalacji gazowej.
Należy pamiętać o systematycznych przeglądach, które mogą uchronić nas od wymiany całego reduktora a skończyć się tylko i wyłącznie na wymianie jednej uszczelki. Bez sprawnego reduktora nasze auto nie pojedzie w żadną podróż i trzeba mieć to na uwadze. W razie jakichkolwiek kłopotów zapraszamy do naszego serwisu, gdzie doświadczeni pracownicy w profesjonalny sposób zajmą się Państwa autem. Zapraszamy również na naszą stronę internetową i bloga gdzie znajdą Państwo artykuły dotyczące samochodowych instalacji i nie tylko.
Auto Korbas
Ul. Kamienna 14
62-081 Przeźmierowo
tel. 604 353 743