POZNAŃ GŁÓWNY REAKTYWACJA? (część 1)
PKP wraz z Trigranitem oraz pracownią PIG architekci zapowiedzieli, że w ramach nowej inwestycji, w miejscu starego dworca PKP powstanie nowy kompleks biurowo – hotelowy z częścią przeznaczoną dla pasażerów. Czy po postawieniu centrum handlowego z dworcową dobudówką „inwestycje naprawcze” oraz nowy kompleks spowodują, że poznaniacy będą dumni ze swojego Dworca Głównego, a osoby podróżujące koleją będą zadowolone z jego funkcjonalności?
Stan obecny
Po zamknięciu dworca głównego mamy 3 budynki spełniające funkcje dworcowe: Obecny Dworzec Główny czyli doklejka do CH, Dworzec Zachodni oraz Dworzec Letni. Pierwszy, poza wyjątkowo małą powierzchnią dla pasażerów ma sporo mankamentów – dotarcie na perony 5-7 to 3 zmiany poziomów, z najbliższego przystanku tramwajowego do kas jest prawie pół kilometra drogi, schody ruchome na perony 1-3 prowadzą tylko w górę, a same perony są wykonane z fatalnych materiałów. Ponadto, pomimo, że dworzec PKP jest niemalże nad dworcem PKS to połączenie pomiędzy obydwoma prowadzi przez centrum handlowe. Dla osób dojeżdżających natomiast na dworzec samochodem lub taksówką parking kiss&ride znajduje się na parkingu centrum handlowego. Dworzec Zachodni z kolei jest blisko tramwaju (zarówno na Głogowskiej jak i PST na peronie 7), do każdego peronu można dojść tunelem ale niestety jest dość mały, w związku z czym bardziej pełni funkcję pomocniczą i wejściową na kompleks stacji Poznań Główny. Dworzec Letni pełni natomiast funkcję marginalną i jest znacząco oddalony od reszty kompleksu.
Idą zmiany…
I nawet trochę się ich nazbierało. Pierwsza, która już jest w trakcie realizacji to skrócenie drogi na dworzec – z nowych przystanków tramwajowych powstaje przejście dla pieszych w stronę Dworca Głównego przez ul. Matyii. Niedługo ma także zostać przedstawiona koncepcja przejścia przez jej drugą nitkę, co pozwolić skrócić drogę na dworzec także dla pasażerów podążających z centrum. PKP realizuje kolejny przetarg na budowę schodów ruchomych w dół na perony 1-3 (kolejny, ponieważ nie było chętnych za kwotę jaką na realizację zadania przeznaczyło PKP). Z kolei dotarcie do peronów 4-6 ma być rozwiązane poprzez obiecywaną wcześniej kładkę, a perony mają być wykonane z lepszych materiałów niż perony 1 – 3 (ale z jakich?). I do tego dochodzi nowy stary dworzec.
Nowy stary dworzec – informacja prasowa
Choć zmiana to będzie duża to tak naprawdę niewiele o niej wiadomo. Trochę rzeczy się można domyślać ale, tak jak przy budowie doklejki, diabeł tkwi w szczegółach. Niemniej, przyjrzyjmy się temu co wiemy, zaczynając od informacji prasowej.
„Istotnym punktem projektu jest trzykondygnacyjne doświetlone atrium, zlokalizowane w miejscu dawnej hali dworca Poznań Główny. Łączy ono kładkę międzyperonową na poziomie +1, centrum obsługi pasażerskiej połączone z istniejącym tunelem na poziomie -1 oraz powierzchnię dla pasażerów i gości obiektu, do którego można się dostać z Placu Dworcowego na poziomie parteru."
W ten sposób mamy pogląd na to co znajdzie się w miejscu hali starego Dworca Głównego – 3 poziomy, gdzie to poziom -1, obecnego tunelu, będzie przeznaczony dla pasażerów. Niestety, ciężko powiedzieć o jakiej powierzchni mówimy.
„Poziom przejścia podziemnego został zarezerwowany wyłącznie dla funkcji obsługi pasażerskiej. Dzięki temu w jednym miejscu, na jednej kondygnacji, znajdą się kasy, biletomaty, informacja, poczekalnia, przechowalnia bagażu, toalety oraz punkty usługowe i gastronomiczne. Poziom parteru jest łącznikiem pomiędzy Placem Dworcowym, peronami 1 i 4, kładką międzyperonową oraz poziomem tunelu i funkcjami obsługi pasażerskiej wraz z biletomatami.”
Z opisu wydaje się, że w tunelu będzie wszystko co potrzebne dla pasażera. Nie mniej, nie wiadomo, jak to zostanie zorganizowane, o jakiej ilości kas czy biletomatów mówimy, lub o jak wielkiej poczekalni. Przykład pierwotnego urządzenia nowego Dworca Głównego pokazuje, że są to istotne dane. Czy zmieni się także sama szerokość tunelu? Czy cokolwiek w nim będzie zmieniane? Zastanawia także określenie, że poziom parteru będzie stanowić łącznik – czyżby ponownie droga do części dworcowej miała prowadzić przez „część usługową”, która także ma powstać w I etapie? Dodać także należy, że osoby docierające na dworzec przez Plac Dworcowy niestety będą zmuszone, aby pokonać dodatkowo 2 poziomy, na -1 i z powrotem w górę na peron. Podróżujący z peronów 1 i 4 mogliby tego uniknąć.
„Kładka międzyperonowa zaprojektowana została nad peronami 4, 5, 6 wraz z zejściem w kierunku Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej od strony zachodniej i łączy się z dworcem PKP Poznań Główny oraz galerią handlową od strony wschodniej. Kładka zostanie wyposażona w schody ruchome w obydwu kierunkach oraz windy dla niepełnosprawnych zapewniające komunikację z każdym peronem. Z kładki zapewniono również bezpośredni dostęp zarówno do centrum obsługi pasażerskiej jak i pasażu biurowego łączącego obiekty w południowej części inwestycji."
Niestety, kładką nie dotrzemy na peron 7. Cieszy natomiast, że wbrew pierwotnym zapowiedziom schody ruchome na perony 4 – 6 będą w obie strony, pojawią się także windy. W jaki sposób zapewniono jednak dostęp do centrum obsługi pasażerskiej? Czy jest to ten sam punkt co na poziomie -1? Nie podano także innych, bardzo ważnych informacji: jaka będzie szerokość kładki? Jaka będzie nawierzchnia kładki? Z jakich materiałów kładka zostanie wykonana? W jaki sposób kładka będzie łączyć się z dworcem PKP przy centrum handlowym? Przecież będzie się ona kończyć na parkingu. Czy w związku z tym należy spodziewać się zmiany aranżancji przestrzeni na jego części, aby zapewnić komfort pasażerom?
Nowy stary dworzec – wizualizacje
Kolejnych informacji (i obaw) mogą nam dostarczyć wizualizacje. Widać na nich, że niektóre elementy krytykowane przy połączeniu nowego dworca z peronami zostały powtórzone. Schodząc na perony 1 - 3, natrafiamy po paru krokach na dziurę w stropie, co przy opadach deszczu spowoduje, że idąc z dworca na peron (które są pod jednych dachem!) mamy okazję zmoknąć. Nie inaczej prezentuje się to w przypadku peronów 5 – 6, gdzie po zejściu z kładki, nim wejdziemy pod wiatę peronową czeka nas dziura, dzięki której będziemy mogli zmoknąć. Powstaje także pytanie jak będzie wyglądać połączenie z peronem 4 – nie przewiduje się na niego zejścia z kładki. Czy wobec tego pasażer będzie miał z kładki zejść do holu głównego starego dworca i następnie robić pętelki po części handlowej (czyż nie brzmi znajomo?), aby wyjść na peron 4? Jak będzie prowadzić dojście na peron 4 z holu dworca (wizualizacja wskazuje, że będzie inne dojście niż do peronów 2, 3, 5 i 6)?
Spojrzenie na wizualizacje potwierdza także fakt, że „łącznik” na poziomie parteru będzie po prostu częścią handlowo – usługową. Za to na plus, o ile zostanie to dotrzymane, stanowić najpewniej będzie informacja pasażerska – wizualizacje przestawiają ekrany z informacją w wielu miejscach, widoczne są także piktogramy kierujące na perony czy na dworzec PKS. Piktrogramy są także wyraźne, jednoznaczne, nie tak jak w przypadku pierwotnej wersji w City Center. Jednak, ponownie, diabeł tkwi w szczegółach, których nie znamy.
Część II w piątek 2 października.