RADA OSIEDLA STARE MIASTO APELUJE O KONKURS NA BUDOWĘ KŁADKI PRZEZ WARTĘ
Rada Osiedla Stare Miasto podczas ostatniej sesji podjęła uchwałę w sprawie koncepcji realizacji kładki przez Wartę i wniosku do Prezydenta Miasta Poznania i do Rady Miasta Poznania o organizację międzynarodowego konkursu architektonicznego, który pozwoli na zbudowanie nowoczesnej przeprawy przez Wartę. Rada Osiedla wskazuje, że nowy obiekt symbolicznie połączy wyjątkowe części Poznania: Stare Miasto z Ostrowem Tumskim (z kolebką Państwa Polskiego i dziedzictwem Chrztu Polski), Kampusem Politechniki Poznańskiej na Berdychowie (z nowoczesnym centrum nauki i technologii) i tereny rekreacyjne nad Jeziorem Maltańskim.
Konkurs ten i późniejsza realizacja zwycięskiej pracy może stanowić znakomity element i wkład Miasta w obchody 1050-lecia Chrztu i Państwa Polskiego. Podobnie jak pozostałością po obchodach 1000-lecia są liczne szkoły, również na terenie Poznania, tak pozostałością po 1050-leciu może w naszym mieście stać się kładka przez Wartę symbolizująca łączność między historią a nowoczesnością
Propozycja budowy kładki pieszo-rowerowej jest pomysłem, który powinien zostać zrealizowany w najbliższym czasie. Z całą pewnością spowoduje wzrost liczby mieszkańców miasta i turystów, spędzających wolny czas nad rzeką oraz będzie kolejnym krokiem przywracającym rzekę miastu i przyspieszy rewitalizację sąsiednich terenów – zaznacza Jacek Maleszka, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji Rady Osiedla Stare Miasto.
Mieszkańcy z radością przyjmują propozycje zbudowania tej przeprawy przez Wartę. Nowy obiekt to bardzo dobry pomysł władz miasta na działania rewitalizacyjne i powrót Poznania nad rzekę. Jednocześnie powstaje możliwość stworzenia nowego wielkiego symbolu Poznania upamiętniającego 1050-lecie Chrztu i Państwa Polskiego. Wykorzystajmy zatem tę wyjątkową okazję i szansę! – podkreśla Andrzej Rataj, przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto.
Wygląd i przeznaczenie tego obiektu powinny jednak uwzględniać postulaty zgłaszane przez ekspertów i opinie mieszkańców Przy akceptacji dla pomysłu budowy kładki staromiejscy radni wyrażają stanowczy sprzeciw wobec propozycji wykorzystania zabytkowych dźwigarów kratownicowych pochodzących z rozebranego mostu kolejowego na Starołęce. Radni mają na uwadze zabytkowy charakter pozostałości mostu ze Starołęki i doceniają szlachetne intencje ocalenia historycznego obiektu. Wskazują jednak, że powinny one zostać użyte w innej lokalizacji.
Radni chcieliby także uzyskać pełne informacje dotyczące ekspertyz potwierdzających nośność i stan zdemontowanych, zabytkowych konstrukcji. W przypadku problemów technicznych wykonanie współczesnych kopii byłoby z kolei zaprzeczeniem podstawowego założenia wykorzystania istniejącej konstrukcji – mówi radny Jacek Maleszka.
Proponowana koncepcja poprzez swoją masywną formę zakłóci istniejące osie widokowe, przede wszystkim znaną poznaniakom perspektywę z mostu św. Rocha w kierunku Katedry, całego Ostrowa Tumskiego i na Chwaliszewo. Działamy w szczególnym otoczeniu i wskazana jest ostrożność. Mamy bowiem szansę na stworzenie obiektu dopełniającego i upiększającego wyjątkową część Poznania - podkreśla Krzysztof Sroczyński, Przewodniczący Komisji Rewaloryzacji Terenów Nadwarciańskich, Zieleni i Ochrony Środowiska Rady Osiedla.
Znakomita okazja
Proponowana konstrukcja pozostaje także w sprzeczności z założeniami architektonicznymi kompleksu Centrum Wykładowego i Biblioteki Politechniki Poznańskiej oraz z założeniami planistycznymi dla tej okolicy. Dbałość o zachowanie osi widokowych stanowi podstawę kompozycji urbanistycznej, wyraźnie widoczną w całej historii planowania miast. Dziś brak dbałości o zachowanie osi poprzez dopuszczenie do realizacji niektórych inwestycji deweloperskich, doprowadziło np. do zasłonięcia widoków na Ratusz i Katedrę z ul. Estkowskiego.
Nowa przeprawa technicznie ale także duchowo może stać się symbolicznym łącznikiem miasta lokacyjnego, z kolebką polskiego chrześcijaństwa oraz jednym z ważniejszych centrów naukowo-technologicznych naszego regionu i dalej terenami sportowymi Malty
Pomysł wymaga realizacji obiektu najwyższej klasy, godnym statusu i ambicji Poznania w XXI wieku. Nowy most powinien być przykładem znakomitej nowoczesnej architektury wpisującej się harmonijnie w wyjątkową historyczną okolicę. To trudne wyzwanie. Dlatego władze powinny ogłosić międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt nowej przeprawy przez Wartę - zaznaczają radni ze Starego Miasta.
O KŁADCE PRZEZ WARTĘ PISALIŚMY JUŻ WCZEŚNIEJ:
http://www.miastopoznaj.pl/wydarzenia/2929-komu-ma-sluzyc-budowa-kladki-berdychowskiej
http://www.miastopoznaj.pl/blogi/polityka/3263-debatowanie-na-puszczy